Kuumavalssaamon aihiosiirtovaunuradan purku
Purimme Outokummun kuumavalssaamon vanhan aihiosiirtovaunuradan ja valmistelimme pohjan uusille kiskoille ympärivuorokautisesti huoltoseisokin aikana.
Terästie 1, Tornio



Seisokkityössä on tiukka aikataulu
LTR-Rakennus Oy vaihtoi Outokummun aihiosiirtovaunuradan vuosihuoltoseisokin aikana ja valitsi Umaconin purkamaan vanhat kiskot, sahaamaan ja piikkaamaan urat uusille kiskoille sekä poraamaan tartunnat uusille kiskoille.
Huoltoseisokit ovat tyypillisesti haastavia kahdesta syystä: samalla alueella puretaan ja rakennetaan yhtä aikaa ja tiukassa aikataulussa pitää pysyä. Jos purkutöiden aikataulu venyy, se viivästyttää myös rakentamista. Pienikin aikataulun ylitys huoltoseisokissa käy teollisuuden asiakkaalle erittäin kalliiksi. LTR-Rakennukselle olikin ensisijaisen tärkeää, että heidän valitsema purkaja suoriutuisi työstä tarkassa aikataulussa.
”Vuosihuoltoseisakissa aikataulu pitää mennä tunnilleen. Tarvitsimme projektiin purkajan, jolla oli riittävät resurssit tämän kokoluokan työhön ja joka pystyi pitämään tiukasta aikataulusta kiinni”, kertoo LTR:n Pohjois-Suomen työpäällikkö Antti Vaara.
Mitä teimme?
- Valmistauduimme seisokkityöhön huolellisesti
- Purimme vanhan aihiosiirtovaunuradan betonilattista 300 metrin matkalta
- Sahasimme urat uusille kiskoille ja suoritimme piikkaustyöt 300 metrin matkalle purkuroboteilla
- Porasimme tartunnat uuden radan kiskojen tartunnoille
- Varmistimme työmaan turvallisuuden työntekijöille ja muille urakoitsijoille
- Työskentelimme Outokummussa viikon yötä päivää ja saimme työn valmiiksi etuajassa
2024
Purkutyöt suoritettiin vuonna 2024.
85 tn
Purimme kiskoja n. 85 tonnia 300 metrin matkalta.
NPS 10
LTR-Rakennuksen työpäällikkö Antti Vaara suosittelisi projektinjohtoamme ja teollisuuden purkutyötämme vastaaviin projekteihin.
Huoltoseisokkiin valmistaudutaan huolella
Suoritimme purkutyöt Outokummussa huoltoseisokin aikana, jonka aikana työskentelimme 7 vuorokautta ympärivuorokautisesti.
Purkuprojekteihin valmistaudutaan aina huolellisesti, mutta huoltoseisokit vaativat ylimääräisiä valmistautumistoimenpiteitä. Purkutyön suunnittelun, aikatauluttamisen ja työmenetelmien ja kaluston valitsemisen lisäksi huoltoseisokkeihin varataan varakalusto, joka estää työn viivästymisen epäonnisessa tilanteessa.
”Tilaajalla on huoltoseisokeissa ymmärrettävästi tiukat reunaehdot työn aikataululle ja muiden urakoitsijoiden huomioimiseen samalla työalueella. Jos kone rikkoutuu, työt eivät odota koneiden korjausaikaa. Tällaistenkin tilanteiden riskit on nähtävä etukäteen ja niihin on valmistauduttava asianmukaisesti”, kertoo Umaconin projektipäällikkö Juha Jylkäs.
Purkutöihin valmistautuminen konkretisoitui töiden alkaessa ja työt päästiin aloittamaan suunnitellusti.
”Purkutöiden aloitus meni hyvin. Purkutöihin oli valmistauduttu hyvin etukäteen, jotta työt pääsi lähtemään sovitusti liikkeelle”, Vaara kertoo.
Uuden junaradan valmistelu oli ympärivuorokautista
Suoritimme vanhan aihiosiirtovaunuradan purun ja alueen valmistelun uuden radan rakentamista varten Outokummun huoltoseisakin aikana, jonka aikana työskentely oli ympärivuorokautista.
Työmme alkoi vanhan junaradan purkamisesta kuumavalssaamon sisätiloissa, jonka aikana kiskoja purettiin betonilattiasta 300 metrin matkalta.
Vanhojen kiskojen purkamisen jälkeen siirryttiin uuden junaradan alueen rajaamiseen. Uuden raiteen molemmat puolet rajattiin timanttisahaus-menetelmällä, jossa uuden raiteen molemmat puolet sahattiin holvisahalla rajaussahauksena.
Uuden junaradan alueen rajaamisen jälkeen alueeseen piti tehdä ura, johon uudet kiskot voitiin asentaa asennuslevyineen. 300 metrin pituinen alue piikattiin Brokk-purkuroboteilla 800 mm:n leveydeltä ja noin 300 mm:n syvyydestä.
Uran valmistumisen jälkeen radalle porattiin tartunnat uusien kiskojen tartunnoille.
”Tällaisiin urakoihin on hienoa osallistua näin osaavien kumppanien kanssa. Tilaaja suunnitteli ja johti projektin hienosti ja tehtävä oli meille selkeä. Yhteistyö LTR-Rakennuksen kanssa oli niin hyvää, että työ oli mielekästä meidän koko henkilöstömme mielestä”, Jylkäs jatkaa.
Laadukkaan lopputuloksen taustalla on supervoimia
Massiivinen voima
Massiivinen voimamme perustuu huippuluokan kalustoomme ja vuosikymmenten ammattitaitoomme. Puramme suurimmatkin rakenteet hallitusti kuin ne olisivat legopalikoita.
Riskikompassi
Riskinhallinnassamme ei ole mitään maagista, vaan se perustuu huolelliseen ennakointiin ja lähes 40 vuoden kokemukseemme haastavista työympäristöistä. Näemme riskit jo ennen niiden syntymistä ja varmistamme turvallisuuden jokaisessa projektissa.
Turvakilpi
Turvallisuus on meille ykkösasia. Meillä ei ole näkymätöntä suojakenttää, mutta sitoutumisemme työturvallisuuteen varmistaa, että työmaalla ja sen ympäristössä pysytään turvassa.
Aikajoustin
Emme hallitse aikaa, mutta saavumme paikalle salaman nopeasti ja työskentelemme silloin, kun tarvitsette meitä. Puramme ennätysajassa ja vaikka yötä päivää, jos voimme estää tuotantonne keskeytyksestä aiheutuvat kustannukset.
Kiertovoima
Näemme jokaisessa purkumateriaalissa tulevaisuuden raaka-aineen. Maksimoimme purkuprojektiemme kierrätysasteet lähes 100-prosenttisiksi.
Romupankki
Vaikka meistä tuli purkajia eikä pankkiireja, käsittelemme miljoonien arvoisia materiaaleja kuin ne olisivat omiamme. Kaikki arvokas pysyy turvassa projektiemme aikana.
Ota yhteyttä
Kaipaatko lisätietoja?
Kysy lisätietoja tästä purkuhankkeesta tai purkupalveluistamme. Kokeneet projektipäällikkömme ovat tukenanne, vaikka purkuprojekti olisi vasta mietintävaiheessa.
"*" näyttää pakolliset kentät

LTR-Rakennus Oy
LTR-Rakennus suorittaa teollisuus-, toimitila- ja korjausrakentamista Suomessa.
Katso myös nämä referenssit!

Nosturin purku
Purimme MS-Steelin nosturin nopealla aikataululla.
Tutustu myös palveluihin

Teollisuuden purkutyöt
Laitteistojen purku
Teollisuuden koneiden, laitteiden, kattiloiden, säiliöiden sekä erilaisten metalli- ja teräselementtien purku uudelleenkäyttöön tai kierrätykseen

Teollisuuden purkutyöt
Betonipurku ja timanttityöt
Timantti- ja betonityöt, myös teollisuuden haastavimpiin kohteisiin